Varetelling på dugnad

Enhver bedrift som må sette av ressurser til å utføre arbeidsoppgaver utenfor kjernevirksomheten sin, kjenner til utfordringene med å få dette gjennomført på en effektiv, praktisk og kostnadseffektiv måte. Dette kan gå på tidsbruk, der egne ressurser og personell ikke kan avses, eller for store kostnader med å leie inn ekstern bistand.

Varetelling oppleves ofte som en slik arbeidsoppgave. Driver bedriften med salg av varer, er det garantert varer på lager når regnskapsåret skal avsluttes. Alle varer skal telles opp og føres med korrekt verdi ved årsslutt, i følge Bokføringsforskriften §6-1.

Det er både effektivt, bærekraftig og verdifullt å utføre varetellingen som en dugnad, definert som at ”alle tar i et felles tak”.

Varetelling med interne ressurser

Å gjennomføre varetelling som en dugnad med interne ressurser, kan oppleves felles oppbyggende for de ansatte, engasjerende og inkluderende, samt kostnadseffektivt. Dette forutsetter at de ansatte får aksept for å sette av tid til arbeidet og at det slik sett uføres på en kontinuerlig, effektiv og hensiktsmessig måte.

Ofte kan det være slik at en dugnad på denne måten kan bryte ned barrierer og faglige skiller i en organisasjon, ved at ressurser på tvers av fagområder kan få kjennskap til hva bedriften faktisk har på lager og selger. Kunnskap man tilegner seg om produktene, og i en dugnad sammen med kolleger, får man også et eierskapsforhold til. Slik sett kan dugnad være en veldig nyttig og verdifull gjennomføringsmetode for den årlige varetellingen.

Varetelling utført med eksternt dugnadsteam

Idrettslag eller eksempelvis attføringsbedrifter i kommunal regi utfører ofte varetelling for bedrifter. Fordeler med denne dugnadsvarianten er dedikerte, for hverandre kjent personell som garantert er interessert i flere slike oppdrag. Gjennomførelsesevne og erfaring med ulike typer dugnadsarbeid kan vise seg å være suksessfaktorer ved bruk av slik personell til varetelling.

Varetellingens betydning i opparbeiding av gode dugnadsteam

Enten det er interne ressurser man setter av i et dugnadsteam, eller det er bruk av eksterne ressurser, vil det i dugnadens form garantert gi avkastning. Ikke bare får man varetellingen unnagjort, man skaper også nyttig erfaring for bedriften i hvordan dette kan løses senere. I tillegg kan man få god kunnskap om teamoppbygging som kanskje kan benyttes i andre sammenhenger.

Varetelling er en nødvendighet, som dessverre hos en del mindre virksomheter blir sett på som slitsomt og skremmende når årsavslutning nærmer seg. Kanskje kan en ny sammensetning av dugnadsteam bidra til å se behov og løsninger i annet lys?

Fokusområder må kanskje flyttes på, og varelagre organiseres på annen måte. Det er derfor viktig at enhver dugnad ledes på en effektiv måte, med dugnadsledelse som er sitt ansvar og sine arbeidsoppgaver særlig bevisst, og som har evnen til å fordele arbeidet.

Lederen må også inneha egenskaper til å evaluere underveis, og her ligger ofte suksessfaktoren til velfungerende dugnadsteam i fremtidige oppdrag: Hvordan gjøre det enda bedre neste gang.

Dugnaden i sin særlig norske form, hvor inntjening og deltagers fokus på egne rettigheter kommer noe ned på listen, er helt unikt. Effektivitet, genuin gjennomføringsiver og faktisk positive evaluering ved oppdragets slutt, gjør dugnad til en meget effektiv og fornuftig måte å gjennomføre prosjekter på. Dette uten at man risikerer utnytting av ressurser og arbeidskraft eksempelvis over for lang tid eller med uforholdsmessige oppgaver.

Er du interessert i tjenestene våre?

Besøk nettstedet vårt